Barnehagens matordning

Barnehagen har en god matordning, som er godt innarbeidet gjennom mange år. Barnehagen er opptatt av at måltider og matlagning i barnehagen skal gi barna et godt grunnlag for å utvikle matglede og sunne helsevaner.

Tre dager i uken serverer vi brødmat med et stort og variert utvalg av pålegg. Pålegget kan variere fra uke til uke, og kan være forskjellige fiskeprodukter, ulike ostetyper, kjøttpålegg og annet. Tilbehør kan være sylteagurker, rødbeter og friske grønnsaker som agurk, tomat og paprika.

En dag i uken serverer vi varm mat. Hos oss er det tradisjon at maten lages fra bunnen av, og som et pedagogisk opplegg der barna ofte er deltakende. Vi lager mye spennende mat og maten lages av friske råvarer. Maten er variert, og vi lager både tradisjonell norsk mat, og mat fra landene som er representert i barnehagen og på den enkelete avdeling. Typiske retter kan være fiskeretter, gryteretter, supper, vårruller, pizza, komle og hemmelagde kyllingnuggets med mer. Som tilbehør serverer vi ris, pasta, poteter, grønnsaker eller en frisk salat.

Siste dagen er det turdag og barna har med egen mat og drikke i egen tursekk. Av og til lager vi mat på bål med barna.

Hver dag serveres barna et enkelt ettermiddagsmåltid ca. klokken 14.30. Her serveres det enten brød, knekkebrød eller grove kjeks med pålegg. Til måltidet blir det også servert frukt eller grønnsaker.

Barnehagen holder mat til alle måltider med unntak av frokost. Alle barn er velkomne til å spise frokost i barnehagen frem til ca. klokken 8.30. Skal barna spise frokost må de ha med frokosten hjemmefra.

Til alle måltider serveres det melk og vann.

Av og til baker vi med barna. Vi baker ofte rundstykker og focaccia brød som brukes inn i mattilbudet ovenfor. Vi baker også til primstavdager og jul, og om barna ønsker seg kake til bursdagen sin.

Alle bursdager blir markert i barnehagen. Hos oss er dette en festdag, og barna kan denne dagen velge mellom kake, gele og is. Også på enkelte primstavdager kan det bli en liten fest, og vi kan kose oss litt ekstra. Når vi koser oss er det ikke snakk om søtt i store mengder, men en liten smaksbit til hver.
Vi mener det er en viktig pedagogisk erfaring, og at det er viktig for at barne skal få et naturlig og sundt forhold til all slags mat.

I vår hverdag er det mange individuelle ønsker til mat og drikke. For oss er det dessverre umulig å innfri alle disse. Vi har derfor vedtatt at vi kun tar hensyn til medisinsk begrunnede allergier, og så langt som mulig hensyn relatert til religion.

Hos oss har vi stadig barn og voksne med ulike allergier. Vi ønsker ingen store restriksjoner, men har vedtatt at vi ikke bruker egg og nøtter i ren form i barnehagen. Det betyr at det heller ikke skal være rene egg og nøtter i barnas matpakker. Vi tillater egg og nøtter i bearbeidet form, som for eksempel i majonaise, kjeks, pannekaker og vafler.

Det er strenge regler til matservering og hygiene i barnehagen som vi til en hver tid søker å etterleve. Rester blir fortløpende kassert, og vi har gode rutiner for oppbevaring av mat med datomerking og annet. Hos oss er barnas fravær meget lavt. Det må påpekes at matserveringen tar mye tid, og er ganske ressurskrevende.

I vår hverdag jobber vi til hvert måltid for å innarbeide gode matvaner og matglede. Vi ønsker å legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtale og fellelsskapsfølelse hos barna. Når vi har varm mat serveres barna litt av alt på sin tallerken. Barna oppfordres til å smake alt, og vårt fokus er på at maten er god, og at vi er heldige som får servert så god mat. Liker man ikke maten oppfordres barna til bare å la den ligge på fatet, uten å kommentere det ekstra. Vårt fokus er på samtale og dialog, sende hverandre, hjelpe hverandre, og at måltidet skal være en hyggelig, men kontrollert arena for trivsel og velvære for alle.